Lanterne, 2 NM (nautisk mil) - Hella
RINA-godkjent lanterne for 2 nautiske mil. 12V, IP=55. Hus og glass i slagfast og UV-bestandig materiale. Lyspære på 25W BAY15d er inkludert.
Internasjonalt godkjente navigasjonslamper. Ikke-magnetisk og saltvannsbestandig.
Huset "snaps" til base uten skruer.
2984-serien navigasjonslamper har en vertikalt hengende pære og kontakter i det øvre området av hver lampe for å forhindre korrosjon.
- Rina Godkjent 2 Nautiske mil
- UV-bestandig materiale
- IP 55
- 12V DC Dimmable via Hella marine Dimmer 5XA 998 572-001
- Godkjenninger. IMO Col Reg 72, USCG, ABYC A-16, Maritime NZ
Bredde: 107 mm
Høyde: 108 mm
Dybde: 90 mm
Pærer følger med. Men reservepærer er greie å ha ombord
12V Erstatningspære - Hella - 8GA 003 488-301
24V Erstatningspære - Hella - 8GA 003 488-311
Litt om Lanterneplassering og bruk av disse
Alle båter skal ha godkjente lanterner plassert korrekt på båten. Lanternene skal være tent i mørket og i vær med dårlig sikt.
MOTORBÅTER
Motorbåter underveis skal ha grønn sidelanterne på styrbord side, rød på babord, hvit topplanterne, og hvit akterlanterne. For at andre skal kunne skjelne lanternene fra hverandre, skal topplanternen som hovedregel plasseres minst en meter over sidelanterner. Lanternene skal plasseres ute i borde, slik at ingen ting skjermer for lyset.
SEILBÅTER
En seilbåt som gjør fart gjennom vannet skal ha de samme lanternene som en tilsvarende motorbåt – unntatt den hvite topplanternen.
Seilfartøyer under 20 meter kan nøye seg med en kombinert lanterne i mastetoppen (med innebygd sidelanterner og akterlanterne). Mindre seilbåter kan alternativt ha akterlanterne og en sammensatt lanterne med begge sidelanterner i baugen (på pulpit).
Seilbåter kan vise lys fra to rundtlysende lanterner nær mastetoppen for bedre å tydeliggjøre sin posisjon for andre fartøyer. Den øverste skal være rød og den nederste grønn.
En seilbåt som har motoren i gang – med eller uten seil oppe – er å betrakte som et motorfartøy og skal følge lanternereglene for motorbåter. Om dagen skal den da heise dagmerket (eller dagsignal) som viser at den går for motor. Norske seilbåter bruker sjelden dette dagmerket, selv om de egentlig er forpliktet til å gjøre det. I andre land kan man få bot hvis man ikke bruker det når man går for motor.
SMÅBÅTER
Båter under sju meter, og som ikke kan oppnå mer enn sju knops fart, kan nøye seg med en enkel, hvit rundtlysende lanterne synlig fra alle kanter. En (sterk) lommelykt kan også brukes. Det gjelder både mindre motor-, seil- og robåter. Selv kajakker og kanoer. Seilbåter bør belyse seilet når de ser andre båter som nærmer seg.
Båt som viser en lanterne med hvitt lys har plikt til å holde av veien for alle andre fartøy. Når båten nærmer seg andre fartøy – eller når det ser andre fartøy nærme seg – skal den redusere farten, om nødvendig stoppe helt opp.
FOR ANKER
En båt som ankrer opp på et sted som ikke er sikret som båtplass – eller et sted der den kan komme i veien for andre båter under fart – skal om natten føre en ankerlanterne. Det gjelder alle slags båter; motor og seil.
Lanternen skal kunne ses på en avstand av minst 2 nm. Det er en hvit, rundtlysende lampe. Fartøy på over 50 meter skal ha to ankerlys